تبلیغات
سیروان دانلود - تفسیر سوره ی همزه
 
سیروان دانلود
سیروان
درباره وبلاگ



من خدایی دارم ، که در این نزدیکی است
نه در آن بالاها
مهربان ، خوب ، قشنگ
چهره اش نورانیست
گاهگاهی سخنی می گوید ، با دل کوچک من، ساده تر از سخن ساده من
او مرا می فهمد ، او مرا می خواند ، او مرا می خواهد …


منتظر نظرات گرمتان هستم.با تشکر

مدیر وبلاگ : سید حامد موسوی
مطالب اخیر
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟







پنجشنبه 3 مرداد 1392 :: نویسنده : سید حامد موسوی
(جهت مشاهده بقیه توضیحات به ادامه مطلب بروید)


تفسیر مختصری پیرامون مبارکۀ همزه خواهیم داشت. این سوره یکی از سوره هایی است که هم ما را با بعضی از مسایل تاریخی صدر اسلام آشنا می‌کند و هم در عین‌حال حاوی نکته های اخلاقی مهمی است که در هر زمانی این نکته‌های اخلاقی کارساز و کارگشا است. وقتی که سوره را نگاه می‌کنیم  می‌بینیم که سوره 9 تا آیه دارد . از سوره‌هایی است که در مکه نازل شده است. و حال و هوای محیط مکّه و برخورد دشمنان پیامبر با پیامبر و مسلمانان را برای ما تداعی می نماید. و وقتی که می فرماید : وَیْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ به سراغ روایات تاریخی و اسباب نزول سوره که می‌رویم به ما می‌گویند :


مصداق هُمَزَةٍ و لُّمَزَةٍ ای که در زمان پیامبر به مسخره کردن و شخصیت شکستن مؤمنان می‌پرداخت امیته ابن خلف بوده که ارباب بلال حبشی بود. البتّه بعد از اینکه این سوره نازل شده این می‌تواند عمومیت داشته باشد در تخطئه و مذمّت هر کس دیگری که صفاتی به مانند صفات امیته ابن خلف داشته باشد. بد نیست که اجمالاً یک نگاه کوتاهی به مهمترین واژه‌های این سوره بیندازیم و بعد چند نکتۀ تفسیری را با استفاده از آن تقدیم خواهیم کرد.  
در آیۀ اول که می فرماید : وَیْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ ، وَیْلٌ که از ادواتی است که برای نفرین و تخطئه و سرزنش در زبان عرب استعمال می‌شود. هُمَزَةٍ و لُّمَزَةٍ هر دو بر وزن فُعَلَ از اوزانِ مبالغه است در زبان عربی. هُمَزَةٍ از مادۀ همز گرفته شده در اصل به معنای شکستن است. و از آنجا که افراد عیب جو و غیبت کننده شخصیّت دیگران را در هم می‌شکنند در حقیقت به چنین افرادی هماز و همزه گفته می‌شود. لُّمَزَةٍ از مادۀ لمز که در اصل به معنای غیبت‌کردن و عیب‌جویی‌نمودن است. بنابراین این دو واژه یک اختلاف معنایی ریزی با یکدیگر دارد و طبق این اختلاف معنایی بعضی ها می گویند که همز پیشِ روی مردم بدگویی آنان را کردن است. لمز پشت سر مردم بدگویی کردنِ آنها است. نفس غیبت چیزی جز پشت سر دیگران بدگویی کردن نیست. تا بر وزن فُعَلَ قرار داریم و داریم از وزن‌های فُعَلَ صحبت می کنیم قابل ذکر است که حُتَمَ هم بر همین وزن است. از اوزان مبالغه است  یعنی در هم شکستن . آتشی که به شدت در هم می‌شکند گنهکاران را. 
در این آیۀ‌شریفه لغات یَحسَبُ ، اَخلَدَ ، مفاهیمش نسبتاً‌روشن است. كَلَّا لَیُنبَذَنَّ فِی الْحُطَمَةِ ، نبز به معنای افتادن و  فرو افتادن است که لیم نبز هم با تاکید‌های متعددی همراه است . هم لام سر فعل لام تاکید است و هم نون سقیله که آن هم نون تاکید است. 
در قسمت های انتهایی آیات می فرماید که وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْحُطَمَةُ ، وَمَا أَدْرَاكَ یک اسلوب است که در بحث های تفسیری توضیح را خواهیم داد. 
نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ  موقد به معنای برافروختگی است و آن آتشی که برافروخته است و آتشی که شعله بر آورده است می فرماید : الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ ، آتشی که از دل های مردم طلوع می کند و زبانه اش شروع می‌شود ، إِنَّهَا عَلَیْهِم مُّؤْصَدَةٌ ، مُّؤْصَدَةٌ لغت دیگری است که باید معنا شود، اصولاً مُّؤْصَدَةٌ به معنای محیط بسته و زندانی شدن است که می گوید این آتش در عین حال بر آنها طوری حصاری را ایجاد کرده که آنها گریزی و فراری از آن نخواهند داشت. فِی عَمَدٍ مُّمَدَّدَةٍ  در حقیقت آن محیط بسته ای که بر یک ستون های بسیار بلند بالایی شکل گرفته است. مثل یک بنایی که ما تصور بکنیم که این بنا بر ستون‌هایی استوار شده است. حالا آن بنایی که بنای جهنم باشد و جهنمیان در آن قرار می گیرند گویی بر ستون های ممتدّی استوار شده و شکل گرفته.  
در اینجا به چند نکتۀ‌تفسیری از این سورۀ کوتاه امّا بسیار بلیغ می‌پردازیم. اینکه می‌گوید وَیْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ  الَّذِی جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ  یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ ، دو تا نکتۀ تفسیری در آن قرار دارد. نکتۀ تفسیری اول چه رابطه ای وجود دارد بین غیبت کردن، طعنه‌زدن و مسخره کردن، و در عین حال مال داشتن. و بلکه آن مال را زیاد شمردن و در حقیقت کنترل کردن. آیا نمی خواهد به ما بگوید که واقعاً‌ تمرکز بر مال و ثروت و شمردن آنها به تدریج می‌تواند اخلاق انسانی انسان را تحت شعاع خود قرار دهد به طوری که به او جرأت دهد که خیلی راحت به طعنه و مسخرۀ دیگران بپردازد. البتّه مال و ثروت به عنوان نعمتی از نعمت‌های الهی، اصالتاً و ذاتاً و فی نفسه چیز بدی نیست. حتّی در بعضی از آیات قرآن از مال با تعبیر خیر، سخن به میان آمده ولی برای انسانی که خود ساخته باشد. برای انسانی که ظرفیت داشته باشد، اگر انسان خودسازی لازم را در خودش ایجاد نکرده باشد و واقعاً ‌اون ظرفیت لازم را به هم نزده باشد همین مال اسباب انحراف و طغیان او می‌شود چرا که در سورۀ مبارکۀ علق داریم که كلا ان الانسان لیطغی ان راه استغنی ، انسان می تواند به وادی طغیان بیفتد وقتی که خودش خودش را بی نیاز احساس بکند. بنابراین این نکتۀ تفسیری اوّل این است که گویا آیات قرآن می‌خواهد یک ارتباطی بین مال داری بی حد و حساب و کنترل ناشده با بعضی از آزارهای اجتماعی مثل مسخره کردن، طعنه‌زدن برقرار بکند. حالا مخصوصاً که در همین آیات خدای تبارک و تعالی یک ذهنیتِ غلطی را از چنین مالدارانی برای ما عنوان می کند . اون ذهنیّت غلط چیست؟ آن است که یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ  گویا فکر می کند که این مال اسباب جاودانگی و بقا و عدم زوال او را هم فراهم می‌کند. حال آنکه چنین چیزی صحیح نیست. نعمت در هر شرایطی امکان زوالش از دست انسان وجود دارد. 
نکتۀ ‌تفسیری دیگری که در این سورۀ مبارکه تقدیمتان می کنم این است که خدای تبارک و تعالی بعد از آن که اشاره می‌کند چنین انسان‌های خاطی و چنین انسان‌هایی که خطاکارند سرگذشتشان این می شود که به جهنم می افتند و در جهنم مورد عذاب الهی قرار می‌گیرند و بعد از آن یک ارتباطی برقرار می‌کند بین آتش جهنّم و نفس و درون انسان خطاکار. چون می فرماید : الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ ؟‌پیام و نکتۀ‌ تفسیری این آیه این است که گرچه جهنم یک محیطی است که از نظر فیزیکی خارج از وجود انسان است و طبق صراحت آیات قرآن بهشت و جهنم 2 محیط خارجی است و در عالمِ خارج ما هم بهشت داریم با نعمت‌هایش و هم جهنم داریم با عذاب‌هایش. ولی ریشه های آتش، آتشی که در یک محیط خارجی قرار است انسان مجرم را بسوزاند ریشه های آتش از درون و نفس و نیت و عملکرد انسان سر بر می آورد . بنابراین اگر کسی می خواهد که به جهنّم مادی و فیزیکی نرود او باید سعی کند که ریشۀ آتش را در نفس و درون خود بخشکاند. اگر ریشۀ آتش در نفس و درون ما خشکید ان شاء‌الله که ما مستحق مجازات در جهنّم اخروی و در آن جهنم فیزیکی و مادی هم نخواهیم بود. 





نوع مطلب : تفسیر قرآن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 01:10 ب.ظ
Can you tell us more about this? I'd want to find out
some additional information.
یکشنبه 15 مرداد 1396 07:07 ب.ظ
Howdy, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam remarks?
If so how do you protect against it, any plugin or anything you can suggest?
I get so much lately it's driving me crazy so any help is very much appreciated.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 10:05 ق.ظ
Fantastic beat ! I wish to apprentice even as you amend your site, how could i
subscribe for a weblog web site? The account helped me a appropriate deal.

I were a little bit acquainted of this your broadcast offered brilliant clear
concept
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 05:56 ب.ظ
Hi, i believe that i noticed you visited my weblog thus i got here to go back the prefer?.I am attempting to find issues to improve my site!I suppose its good enough to make use of a few of your concepts!!
سه شنبه 5 اردیبهشت 1396 08:38 ب.ظ
Informative article, just what I was looking for.
یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 03:00 ق.ظ
I do agree with all of the ideas you've introduced to your post.
They're very convincing and can certainly work.
Still, the posts are very brief for beginners. May you please
lengthen them a little from next time? Thanks for the post.
شنبه 2 اردیبهشت 1396 12:23 ب.ظ
Hi! Do you know if they make any plugins to help with SEO?
I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not seeing very good success.
If you know of any please share. Thank you!
جمعه 1 اردیبهشت 1396 02:11 ب.ظ
hey there and thank you for your info – I have definitely
picked up something new from right here. I did however expertise several technical issues using
this web site, since I experienced to reload the web site a lot of
times previous to I could get it to load properly. I had
been wondering if your web hosting is OK? Not that
I'm complaining, but slow loading instances times will often affect your placement in google and can damage your
high-quality score if ads and marketing with Adwords.
Anyway I am adding this RSS to my email and can look out for a
lot more of your respective interesting content. Make sure you update this again very soon.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :