تبلیغات
سیروان دانلود - تفسیر سوره ی ناس
 
سیروان دانلود
سیروان
درباره وبلاگ



من خدایی دارم ، که در این نزدیکی است
نه در آن بالاها
مهربان ، خوب ، قشنگ
چهره اش نورانیست
گاهگاهی سخنی می گوید ، با دل کوچک من، ساده تر از سخن ساده من
او مرا می فهمد ، او مرا می خواند ، او مرا می خواهد …


منتظر نظرات گرمتان هستم.با تشکر

مدیر وبلاگ : سید حامد موسوی
مطالب اخیر
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟







پنجشنبه 3 مرداد 1392 :: نویسنده : سید حامد موسوی
(جهت مشاهده بقیه توضیحات به ادامه مطلب بروید)


در این جلسه توضیحاتی پیرامون سورۀ ناس می‌دهیم که یکی از دو سورۀ معوضتین است اگر به خاطر داشته باشید در برنامۀ‌ قبل یک توضیحات کلی پیرامون دو سوره فلق و ناس را خدمت شما گفتیم که این 2 سوره را بر روی هم معوضتین می گویند و این نام برای این دو سوره از پیامبر رسیده بر طبق پاره‌ای از روایات و اندکی هم راجع به اهمیت استعاذه و اینکه انسان دشمنانی دارد که در کمینِ او هستند و این دشمنان بعضی‌هایشان دشمنانی هستند که در عالم خارج ظهور خارجی دارند و ما می‌توانیم ببینیم،‌ بعضی‌هایشان ممکن است از نوع دشمنان درونی و ذهنی باشند و در روح و روان ما در حقیقت حضوری پیدا بکنند 
و چه دشمنان بیرونی و چه دشمنان درونی، ما مامور هستیم که از شر آنها به خدا پناه ببریم راجع به اصل استعاذه و حکمت استعاذه. استعاذه دربارۀ خود و استعاذه دربارۀ اهل و فرزند،‌ در برنامۀ قبل گفته شد و اندکی هم پیرامون سورۀ فلق و آیات سوره فلق و شروطی که در سورۀ فلق بود توضیح دادیم اما در برنامه امروز تا اندازه ای پیرامون سورۀ  ناس توضیحاتی می‌دهیم و بعد ارتباط این 2 سوره را درنظر می گیریم. می فرماید: 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ مَلِكِ النَّاسِ إِلَهِ النَّاسِ مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ
 الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ
بگو پناه می برم به رب مردم، ‌به پروردگار مردم، به همان کسی که مالک و حاکم مردم است به همان کسی که خدا و معبود مردم است. از شر وسوسه گر خناس، همان کسی که دائماً در سینه‌های مردم به وسوسه می‌پردازد خواه از جن باشد یا از انس. در این سوره که قرآن با آن به پایان می‌رسد چند مطلب قابل تامل وجود دارد. اولاً اینکه در این سوره به سه صفت از صفات پروردگار پناه برده شده که یکی عبارت باشد از ربوبیت و دیگری ملوکیت و سوم الوهیت است. خدای عالم هم رب مردم است، هم ملک مردم است، هم اله مردم است. شاید این بخواهد یک اشاره ای باشد که انسان برای اینکه واقعاً به نبرد با یک دشمن بزرگ و یک تهدید بزرگ، بخواهد موفق باشد این انسان باید  خود را در پناه کسی قرار دهد که از نظر ربوبیت برترین قدرت را دارد در پرورش دادن مردم، از نظر حاکمیت بالاترین حاکمیت را دارد بر سرنوشت مردم. و از نظر الوهیت شایسته‌ترین مقام را دارد در اینکه معبود مردم شود در حقیقت انسان به 3 صفت از صفات پروردگار که هر کدام معرف قدرتی برای پروردگار است باید تکیه بزند تا بتواند در صحنۀ نبرد با شیطان در واقع موفق بشود برای اینکه پشت شیطان را به خاک بمالد،  در مقابلۀ با یک دشمن است. این دشمن چه دشمنی است؟ می‌فرماید: شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ، وسواس یعنی وسوسه گر، یعنی دائم در مقام وسوسه است، خستگی ندارد، خستگی ناپذیر است و خناس یعنی آن دشمنی که مرتب ورود و خروج دارد به سرعت می آید و شما وقتی دفعش می کنی به ظاهر پنهان می شود و زمانی که فکر می کنی که دیگر پنهان است مجدداً‌ وارد می شود مثل کسی که شما از یک در آن را خارج می‌کنی و او از در دیگر وارد می شود. چون اصل در معنای خناس به معنای جمع شدن و عقب رفتن است که کنایه از این است که  شما زمانی که متوسل به خدا می‌شوید، اسم خدا را می‌آورید و تکیه بر خدا می کنید شیطان فرار می‌کند زمانی که شما غافل می‌شوید و یک لحظه غفلت می کنید شیطان دوباره وارد می‌شود و این مرتب در واقع غیبت و حضور دارد، ورود و خروج دارد، عقب نشینی می کند و تهاجم می ورزد. 
بنابراین در خناس بودن شیطان اختفاء و ظهور به صورت توام وجود دارد، معمولاً واژۀ خناس به معنای اختفاء وارد شده است در واقع می‌خواهد بگوید، بگو من از شر وسوسه‌گر شیطان صفتی که از نام خدا می گریزد و پنهان می شود به خدا پناه می برم و اصولاً برنامه‌های شیاطین اینگونه است، شیاطین همیشه از غفلت‌های انسان‌ها استفاده می‌کنند به مجرد اینکه انسان غافل می‌شود آنها حاضر می شوند، به مجرد اینکه انسان متنبه می شود و به خدا پناه می برد و متذکر می شود به آیات الهی آنها غایب می شوند چون آنها نمی توانند با  حضور الهی دیگر دوام بیاورند. 
بعد می فرماید : الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ ، علیرغم اینکه می گوید مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ، حکایت از عملکرد شیطان می کند ولی موکد شده به الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ و یوسوس فعل مضارع است، فعل مضارع حکایت از استمرار و همیشگی آن عمل را دارد. او مرتب به کار وسوسۀ انسان ها مشغول است و در سینه های مردم نفوذ می‌کند یعنی ممکن است به ظاهر شما آن را نبینید و حضورش را به صورت فیزیکی احساس نکنید ولی او در درون انسان به وسوسه گری و انحراف افکنی خودش مشغول است. مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ ، خواه از سنخ جن باشد یا از سنخ آدمیان. 
این مطلب را اینجا اضافه می کنیم که از نظر آیات قرآن کریم ابلیس از تبار جن است و جن موجودی است که از حواس ما پوشیده و پنهان است. بنابراین شیطانِ جنی و اینکه جنود شیطان از جنیان باشد یک مسئلۀ طبیعی است در صورتی که در این سوره مبارکه خدای تبارک و تعالی از نوعی شیطان از تبار انسان ها با ما سخن می گوید می فرماید: مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ، این به چه معنایی است؟ این به این معنا است که اگر انسان سر سپردۀ شیطان بشود عملاً‌ تبدیل به شیطانی از شیاطین می گردد. دیگر برای شیطان فرقی نمی‌کند که جنود او از هم نوع ها و از هم جنس‌های به ظاهر خودش باشد از سنخ جنیان باشد چنان که او لشکری از جنیان را در اختیار دارد یا حتی بتواند عده ای از انسان‌ها را در سلک خودش بیاورد و از آنها به عنوان انحراف افکنی استفاده بکند. و ما نیز باید به خداوند پناه ببریم از عوامل انحرافی که در اطراف ما است. چه از هم جنس‌های خودمان باشد و چه به ظاهر موجوداتی که ما آنها را نمی بینیم اما وسوسۀ آنها را در روح و روان خود احساس می کنیم.
در زمان امام جعفر صادق جمعیتی زندگی می کنند که به آنها می گفتند غالیان،‌ اهل غلو کسانی که به ائمه (ع) نسبت های نادرست الوهیت و ربوبیت می‌دادند آنهم با دروغ، با جعل حدیث، با تهمت زدن، بعد، ائمه ما (ع) شیعیان را از نشست و برخاست با این انسان‌ها که به آنها می گفتند: غلاء یا غالیان پرهیز می دادند. بعد امام صادق (ع) برای اینکه عمق خباثت غالیان را نشان می دهد می‌فرمود: که این غالیان دروغ می گویند و بعضی از اینها در دروغ گفتن چنان ماهر و تردست هستند که شیطان در دروغگویی محتاج آنها می شود، حالا مقصود ما از شیاطین، انسی است و استعدادی که انسان دارد در مسیر بد شدن که ممکن است رو دست شیطان بلند شود و شیطان محتاج او بشود. بنابراین در این سوره خدای تبارک و تعالی به ما آموزش می دهد که چگونه در پرتو صفات ربوبیتش، ملکیتش و الوهیتش به خدا پناه ببریم آنهم از شر دشمنی پناه ببریم که دائم در کار است، خستگی ناپذیر است و در کمین غفلت‌های ما است که این صفت خناس است و چنین دشمن هایی ممکن است از تبار جنیان باشند تا از تبار بنی آدم. 
 




نوع مطلب : تفسیر قرآن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 26 شهریور 1396 09:27 ب.ظ
Thank you for another informative blog. The place else could I get that type of info
written in such a perfect manner? I've a mission that I'm simply now running on, and I've been on the glance out for such
information.
یکشنبه 15 مرداد 1396 06:52 ب.ظ
Woah! I'm really digging the template/theme of this site.
It's simple, yet effective. A lot of times it's tough to get that "perfect balance" between superb usability
and visual appearance. I must say you've done a great job with this.
Additionally, the blog loads very quick for me on Firefox.
Excellent Blog!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:26 ب.ظ
Having read this I thought it was rather
informative. I appreciate you spending some time and effort to put this short article together.
I once again find myself spending a lot of time both reading and
leaving comments. But so what, it was still worth it!
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 09:27 ب.ظ
Fine way of describing, and fastidious paragraph to obtain data on the topic of my presentation topic, which i am going to convey in academy.
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 07:01 ق.ظ
Awesome! Its in fact amazing article, I have got much clear idea about from
this paragraph.
پنجشنبه 24 فروردین 1396 07:42 ب.ظ
Hello! Someone in my Facebook group shared this site with us so I came to check it out.
I'm definitely loving the information. I'm book-marking and
will be tweeting this to my followers! Excellent blog and
wonderful design and style.
پنجشنبه 3 مرداد 1392 10:29 ق.ظ
سلام خوبی ؟
مطالب وبلاگ خیلی خاصه !!
پیشنهاد می کنم تو هم مثل من توی سایت لینک 118 تبادل لینک کنی. اینجوری بازدید وبلاگت هم خیلی خوب میشه . رایگانه رایگانم هست. خیلی از دوستان توی این سایت تبادل لینک کردن.

www.link118.com
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :