تبلیغات
سیروان دانلود - تفسیر سوره ی کافرون
 
سیروان دانلود
سیروان
درباره وبلاگ



من خدایی دارم ، که در این نزدیکی است
نه در آن بالاها
مهربان ، خوب ، قشنگ
چهره اش نورانیست
گاهگاهی سخنی می گوید ، با دل کوچک من، ساده تر از سخن ساده من
او مرا می فهمد ، او مرا می خواند ، او مرا می خواهد …


منتظر نظرات گرمتان هستم.با تشکر

مدیر وبلاگ : سید حامد موسوی
مطالب اخیر
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟







پنجشنبه 3 مرداد 1392 :: نویسنده : سید حامد موسوی
(جهت مشاهده بقیه توضیحات به ادامه مطلب بروید)


همانطورکه می دانید سورۀ کافرون از جمله سوره هایی است که با قُلْ آغاز می شود مخصوصاً چهار قُلْ معروف داریم که سورۀ کافرون است، ‌سورۀ توحید است،‌ سورۀ ناس و سورۀ فلق است  و بر روایت هم بر قرائت این چهار تا با هم بسیار تاکید شده . در ابتدای سوره می فرماید :قُلْ یَا أَیُّهَا الْكَافِرُونَ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ
بگو ای جماعت کافران من نمی پرستم آنچه را که شما می پرستید.
و در آیۀ بعد می فرماید : وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ، در حالی که شما هم نمی پرستید آنچه را که من می پرستم.  

همین مخاطبۀ آیات اول و دوم حمایت از این می‌کند که گویا رسول خدا مورد پیشنهادی قرار گرفته بود و می خواهد به آن پیشنهاد پاسخ منفی بدهد، حقیقت هم همین طور است وقتی که ما به تفاسیر مراجعه می کنیم و مخصوصاً سبب نزول هایی که برای این سوره وارد شده را از نظر می گذرانیم، می بینیم که در برخی از روایات آمده که زمانی که پیامبر در مکه بوده اند در فرصتی چند تن از سران مشرکان قریش مانند ولید بن مغیره، عاص بن وائل،‌ حارث بن قیس، و مخصوصاً‌ امیه بن خلف، خدمت پیامبر می‌آیند و به پیامبر پیشنهادی می دهند که تو بیا از آیین ما پیروی کن و ما هم از آیین تو پیروی می کنیم. یک سال تو خدایان ما را بپرست و عبادت کن و یک سال هم ما خدایان تو را عبادت می کنیم، اگر ما دیدیم که در خداپرستی خیر و برکت و رحمت است دین تو را تا ابد اختیار می کنیم و اگر تو مشاهده کردی که در بت پرستی ما سود و منفعت نهفته تو عبادات ما را ادامه بده. پیامبر اسلام معلوم بود که پاسخشان به شکل قاطع منفی چون به خداپرستی خود ایمان داشتند ولی در عین حال فرمودند که من منتظر فرمان پروردگارم هستم. و فرمان پروردگار به این شکل که می بینید نازل شد و به صورت قاطع اندیشۀ کافران و مشرکان را مردود اعلام کرد و پاسخ منفی داد به قول معروف آب پاکی روی دست مشرکان ریخت. پیامبر اسلام هم مامور شدند که این سوره را با همین محتوا در جمع مشرکان بخوانند و پاسخ پروردگار را به اطلاع آنها برسانند. این سوره را که ما نگاه میکنیم یک محتوای بسیار غنی دارد علیرغم آیات محدودش می‌فرماید : قُلْ یَا أَیُّهَا الْكَافِرُونَ بگو ای جماعت کافران، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ، من نمی پرستم آنچه را که شما می پرستید، وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ، چنانکه شما هم نمی‌پرستید آنچه را که من می پرستم  وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ ، تاکید می کند  و نه من پرستنده ام آنچه را که شما می پرستید، برای بار بعدی وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ، و نه شما می پرستید آنچه را که من می پرستم،  آخر سوره هم می فرماید: لَكُمْ دِینُكُمْ وَلِیَ دِینِ، دین شما برای شما،‌ دین من برای من، این ترجمۀ ابتدایی این پنج آیه سوره کافرون. اما در همین سوره چند نکته مهم وجود دارد که ما این نکته ها را خدمت شما عرض میکنیم. اولین نکته این است که چه این سوره که سورۀ کافرون باشد و چه سورۀ توحید که قل هو الله احمد باشد با قل شروع شده و خود این قُلْ را هم پیامبر اسلام برای مردم گفته اند. فرض کنید خدای تبارک و تعالی به پیامبر یک دستوری بده و بگوید ای رسول ما به مردم این مطلب را بگو. آن محتوای قُلْ مهم است که پیامبر بیاید محتوای قُلْ را به اطلاع مردم برساند،‌ خود لفظ قُلْ هم موضوعیت دارد و مثل این در قرآن حدود 300 جا مواردی وارد شده که یک آیه ای با قُلْ شروع می شود و قُلْ آن را هم پیامبر گفته. یعنی آن فرمانی که خدا به رسول الله داده، ‌رسول الله همان فرمان را هم با لفظ قُلْ گفته. در پاسخ گفته می شود اگر حقیقتاً سوره ای و آیه ای با لفظ قُلْ از جانب خدا نازل شده باشد بر پیامبر و پیامبر مامور باشد که آن آیه و آن سوره را به اطلاع مردم برساند، پیامبر که تصرفی نمی کند در محتوای وحی،  ممکن است الان برای من و شما این مطلب مطرح شود که آن محتوای قُلْ و مقول قُلْ مهم بوده که به مردم ابلاغ شود و از این جهت ضرورتی نداشته که پیامبر قُلْ آن را بگوید ولی وجود این قُلْ ها در سرآغاز آیات اثبات کننده یک نکتۀ‌مهم است و آن نکتۀ مهم این است که قرآن کریم با لفظ و معنا هر دو وحی الهی است. و پیامبر اجازۀ کوچکترین دخالت و تصرفی در محتوای وحی حتی در سطح کم کردن لفظ قُلْ را ندارد. این نکته ی اول بود که یک شبهه‌ای وجود دارد و بعضی ها سعی دارند اعلام بکنند که وحی عبارت بوده از آن معنایی که بر قلب رسول خدا نازل می شده و الفاظ انتساب به پیغمبر دارد این تیپ آیات این اندیشه را  به کلی مردود اعلام می کند. 
اما دومین نکته تکراری است که ما در سورۀ کافرون می بینیم، یک بار گفته: لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ، بار دوم همین وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ گفته شده،  2 مرتبه هم وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ذکر شده آیا این تکرار نیست، ‌آیا این اطناب نیست، آیا این خلاف فصاحت و بلاغت نیست، خوب این بظاهر ممکن است مبین تکرار باشد اما وقتی که ما وارد روایات تاریخی می شویم و سبب نزول های سوره را  درنظر می گیریم احساس می کنیم که در حقیقت برنامه ای که کفار و مشرکین پیشنهاد کرده بودند به پیامبر این حکایت از یک استمرار داشته یعنی می گفتند امسال ما خدای تو را می پرستیم،  سال بعد تو خدایان ما را بپرست. بعد سال سوم ما خدای تو را می پرستیم، ‌سال چهارم تو بیا خدای ما را بپرست. در حقیقت دنبال این بودند که یک پیشنهاد یک سال در میان به رسول خدا بدهند و وقتی که این آیات تکرار می شود این ناظر بر پیشنهادهای مکرر و مستمر و سالانۀ مشرکین تا چند سال آینده دارد و این نکته نکته ای است که امام صادق (ع) در حقیقت به یکی از اصحاب خودشان تعلیم دادند که در مقابل زنادقه،  برخی از زنادقه  که این اشکال را به قرآن وارد کرده بودند پاسخگو باشند. 
نکته سوم که از نکات مهم این سوره است که ممکن است امروز مورد برداشت های غلطی قرار بگیرد این است که آیا واقعاً سورۀ مبارکۀ ‌کافرون به نوعی موید یک نوع سکولاریسم نیست یعنی نمی خواهد بگوید که انسان ها در عقاید خودشان باید آزاد باشند آن کسی که می خواهد بتش را بپرستد، بپرستد،‌ کسی که می خواهد خدایش را بپرستد بپرستد. کسی هم نباید متعرض دیگری باشد چنانکه آیه آخر می فرماید: لَكُمْ دِینُكُمْ وَلِیَ دِینِ، شما دینتان برای خودتان من هم دینم برای خودم، در پاسخ می گوییم که نه این سوره مبین جواز آزادی انسان در اعتقادات مختلف نیست. بدین جهت که اولاً این سوره سیاقش به ظاهر خبری است ولی در واقع سیاقش سیاق تهدید و تحقیر است و در واقع می خواهد بگوید که کاری به کار من نداشته باشید و من هم الان کاری به کار شما ندارم. چون پیامبر در شرایط ضعف زندگی در مکه هم بوده اند، سیاقش ، سیاق تحقیر و تهدید است نه سیاقش، سیاق جواز و مجاز بودن اعتقادات. دلیل این مطلب این است که ما در قرآن کریم آیه های بسیار زیادی داریم که پیامبر دعوت به توحید و نهی از شرک می کردند دعوت به خدا پرستی می کردند و چنانچه می گوییم قرآن کریم یک کتابی است فاقد اختلاف و تعارض، نکته دیگر این سوره مشابه دارد و ما گاهی برای فهم بعضی از آیات قرآن از مشابهات آن باید استفاده بکنیم از جمله مشابهاتی که این سوره مبارکه دارد آیه ای است در سوره قصص آیه 55 آنجا می فرماید : وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَیْكُمْ لَا نَبْتَغِی الْجَاهِلِینَ مومنان هرگاه سخن لغوی را بشنوند از آن روی بر می گردانند و می گویند اعمال ما برای ما ، اعمال شما برای خودتان ،‌ سلام بر شما، سلام در لغت عرب به معنای خداحافظ و جدایی آمده یعنی راه ما از راه شما جدا است و ما طالب جاهلان نیستیم، اگر قرار بود که هرکسی دینش برای خودش محترم باشد آنوقت قران کریم بعضی از اندیشه ها را  به جهالت نسبت نمی داد بنابراین در حقیقت لَكُمْ دِینُكُمْ وَلِیَ دِینِ ، این جواز اندیشه های مختلف را نمی خواهد اعلام کند به ویژه که در بعضی از آیات احتمال داده اند که یک مضافی هم در تقویر باشد. یعنی لکم جزاء دینکم ولی جزاء دینی ، جزای دین من برای من می ماند و جزای دین شما برای شما که این دیگر سیاقش، سیاق تهدید هم خواهد بود.




نوع مطلب : تفسیر قرآن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 24 شهریور 1396 06:47 ق.ظ
This piece of writing is actually a pleasant one it helps new the web viewers, who are wishing for blogging.
چهارشنبه 18 مرداد 1396 12:15 ب.ظ
The other day, while I was at work, my cousin stole
my iphone and tested to see if it can survive
a twenty five foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad is now
broken and she has 83 views. I know this is completely off topic but I had to share it with someone!
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 11:46 ب.ظ
I visited several websites except the audio feature for audio songs current at this site is truly wonderful.
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 07:14 ب.ظ
Hello, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just wondering if you get a
lot of spam remarks? If so how do you reduce it, any plugin or anything you can recommend?

I get so much lately it's driving me insane
so any assistance is very much appreciated.
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 09:52 ق.ظ
Neat blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?

A theme like yours with a few simple adjustements
would really make my blog shine. Please let me
know where you got your design. Appreciate it
یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 12:58 ق.ظ
Can you tell us more about this? I'd love to find out some additional information.
پنجشنبه 24 فروردین 1396 05:22 ب.ظ
Good post. I definitely love this site. Thanks!
سه شنبه 19 آذر 1392 09:32 ب.ظ
عالی بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :