تبلیغات
سیروان دانلود - تفسیر سوره ی فیل
 
سیروان دانلود
سیروان
درباره وبلاگ



من خدایی دارم ، که در این نزدیکی است
نه در آن بالاها
مهربان ، خوب ، قشنگ
چهره اش نورانیست
گاهگاهی سخنی می گوید ، با دل کوچک من، ساده تر از سخن ساده من
او مرا می فهمد ، او مرا می خواند ، او مرا می خواهد …


منتظر نظرات گرمتان هستم.با تشکر

مدیر وبلاگ : سید حامد موسوی
مطالب اخیر
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟







پنجشنبه 3 مرداد 1392 :: نویسنده : سید حامد موسوی
(جهت مشاهده بقیه توضیحات به ادامه مطلب بروید)


در برنامه امروز به توضیح مختصری پیرامون سوره مبارکه فیل می پردازیم.
این سوره هم یکی از سوره های کوتاه قرآنی است که 5 آیه دارد و در عین کوتاهی مطالب بسیار مهمی را با ما در میان می گذارد می فرماید: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ أَلَمْ تَرَ كَیْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِیلِ آیا ندیدی پروردگارت با اصحاب فیل که کنایه از لشکر ابرهه است که به قصد نابودی کعبه آمده بودند چه کرد؟ أَلَمْ یَجْعَلْ كَیْدَهُمْ فِی تَضْلِیلٍ  آیا نقشه آنها را در ضلالت و تباهی قرار نداد؟ وَأَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْرًا أَبَابِیلَ و بر آنها پرندگانی را گروه گروه فرستاد، تَرْمِیهِم بِحِجَارَةٍ مِّن سِجِّیلٍ که با سنگ های سجیل آنها را هدف گرفته بودند فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَّأْكُولٍ در نتیجه آنها را همچون کاه خورده شده قرار داد. از نظر کلماتی که در این سوره بکار رفته و قابل توضیح است یکی تَضْلِیلٍ است که تَضْلِیلٍ به ضلالت کشاندن است 
ما در فارسی وقتی که یک نقشه ای به هم می‌خورد می گوییم نقشه اش نقش بر آب شد. حالا این تعبیر أَلَمْ یَجْعَلْ كَیْدَهُمْ فِی تَضْلِیلٍ ،  حکایت از همان نقش بر آب شدن است. چون کید به معنای نقشه و مکر و حیله هم در زبان عرب آمده است. بعد می فرماید: وَأَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْرًا أَبَابِیلَ ، این طَیْرًا أَبَابِیلَ ، در حقیقت أَبَابِیلَ به معنای گروه گروه است و بعضی ها گفته این ناظر بر نژادی از نوعی پردنگان است ولی ظاهراً مراد این است که طیر پرندگان که اسم جنس است و مفهوم جمعی دارد اینها به صورت گروه گروه پرواز‌می کردند ، تَرْمِیهِم بِحِجَارَةٍ مِّن سِجِّیلٍ  به معنای افکندن و سنگ پرت کردن و نیزه افکندن را در زبان عرب رمی  می‌گویند . سِجِّیلٍ  هم بعضی ها گفته اند  معرب سنگ و گل است و از معربات است و سجیل نازل بر نوعی سنگی است که از سنگ های جهنمی ذکر کرده اند. فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَّأْكُولٍ ، این کاف علامت تشریح است، اصل به معنای کاه یا الف خشک شده است مخصوصاً وقتی که می‌گوییم مَّأْكُولٍ  یعنی دیگه خورده شده و جویده شده اشاره به ریز شدن آن کاه یا برگ و علف دارد. بعد از اینکه ما مختصراً با مفردات سوره آشنا شدیم به 2 ، 3 نکته بسیار مهم در ارتباط با این سوره می گوییم. 
نکته اول بیان شأن نزول سوره است که در بعضی از روایات داریم که ابوطالب همواره از پیامبر اسلام دفاع می کرد و ضمن اینکه معتقد بود به رسالت برادرزادۀ خودش حامی او هم در برابر مشرکان بود . یک بار سوال کرد که ای فرزندِ برادر آیا تو بر همۀ‌مردم مبعوث شدی یا تنها بر قوم خودت؟ توجه بکنیم که این سوره در مکه نازل شده در شرایط ضعف پیامبر اسلام. پیامبر در همان مکه و در شرایط ضعفی که وجود داشتند فرمودند که نه من مبعوث به جمیع انسان ها شده ام، از سفید و سیاه و عربی و عجمی،‌ من پیام خود را به همۀ سلاطین خواهم رساند و مردم را به زبان های فارس و روم دعوت می کنم و همه اهالی روم و فارس را هم به تدریج دعوت خواهم کرد. وقتی که این موضوع به گوش قریش رسید تعجب کردند و به ابوطالب گفتند که گوش به حرف های برادر زاده ات نده، ضمناً‌ اگر مردم فارس و روم این سخنان ما را بشنوند می ترسند و بر ما تهاجم می کنند و ما را از سرزمینمان می ربایند،حتی ممکن است کعبه را قطعه قطعه بکنند. در اینجا بود که آیاتی نازل شده و این ترس و توهم کفار و مشرکین را در حقیقت نفی کرده است. یکی آیه 57 سوره قصص است که در حقیقت ترجمان ترس کفار است. کفار می گفتند: وَقَالُوا إِن نَّتَّبِعِ الْهُدَى مَعَكَ نُتَخَطَّفْ مِنْ أَرْضِنَا أَوَلَمْ نُمَكِّن لَّهُمْ حَرَمًا آمِنًا یُجْبَى إِلَیْهِ ثَمَرَاتُ كُلِّ شَیْءٍ رِزْقًا مِن لَّدُنَّا وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ ، کافران می گفتند که اگر ما هدایت را با تو بپذیریم ما را از سرزمینمان می رباید. آیا ما آنها را در حرم امنی که ثمرات هر چیز را به سوی آن می آورند جای ندادیم. این آیه دقیقاً مافه ضمیر کفار و مشرکین را به اطلاع ما می رساند و در این خصوص که ممکن است کفار و مشرکین بیایند و کعبه را مورد تهدید قرار دهند خدای تبارک و تعالی سوره فیل را نازل کرد که مگر شما تاریخ بسیار نزدیکی را فراموش کرده اید و پیش روی شما نبوده که در همین نزدیکی های زمانی یعنی مثلاً 40 سال قبل ابرهه ای بود، پادشاه یمن بود تصمیم گرفته بود که بیاید کعبه را خراب بکند و خودش و سربازانش و فیل های او همه مورد صدمه قرار گفتند و بسیاریشان مردند که البته ابرهه هم در روایات تاریخی آمده که تن نیمه جان خودش را  به یمن رساند و در یمن از دنیا رفت.
درحقیقت خدای تبارک و تعالی خواست یک آرامشی بدهد به مردم، که خداوند حافظ کعبه خواهد بود. در عین حال بعد از اینکه ما با فضا و سبب نزول این سوره آشنا شدیم چند نکتۀ‌مهم دیگر در اطراف این سوره ذکر می کنیم. اولاً‌ این سوره فیل وقتی که نازل می شود می تواند یک جنبۀ اخطار و انذار و هشداری به خود سران کفر و شرک باشد که انقدر در مقابل رسول خدا اذیت و آزار نکنند نه به پیامبر و نه به اصحاب او. می‌خواهد بگوید که شماها ای سران کفر و شرک از ابرهه و اصحاب و لشکر او که قوی‌تر نیستید. خدای تبارک و تعالی ابرهه و لشکر او را تارومار کرد. آن هم توسط پرندگانی که 3 سنگ ریزه در منقار داشتند و  به سمت او می افکندند و سوار را با فیلش را از  پا می انداخت . مراقب باشید که در مقابل رسول خدا که شما را به خدا پرستی دعوت می کند خیلی مخالفت نکنید او و یارانش را اذیت نکنید، خدای تبارک و تعالی با چنین قدرتی می تواند در کمین شما ها هم باشد. این نکته اول بود.
نکته دوم این است که خدای تبارک و تعالی در قرآن سرگذشت های پیشینیان را مکرر در مکرر به منظور عبرت گیری ذکر می کند. اصلاً این یک سبک است در قرآن که از اسلوب قصه و سرگذشت استفاده بکند و این موضوع در قرآن کریم به صورت یک سبک رایج دیده می شود ولی زمانی که می آید سوره فیل را نازل می کند در حقیقت دست می گذارد روی یک حادثه ای که این حادثه جنبۀ ملی و فرهنگی و بومی داشته و کفار و مشرکان قریش اگر هم می توانستند حکایت پیامبران گذشته را افسانه تلقی بکنند و نسبت اساطیر الاولی را بدهند اما حادثۀ از بین رفتن ابرهه و لشکریان او را دیگر نمی‌توانستند منکر شوند این جزء متواترات تاریخی بوده، جزء عناصر تاریخی خودشان بوده ، اساساً عام الفیل مبدأ تاریخ خودشان شده بوده، همان سالی که البته پیامبر اسلام هم در آن متولد شدند این هم نکته دوم بود. 
و نکته سوم مسئله قدرت الهی است و به رخ کشیدن قدرت الهی در از بین بردن یک طاغوت متکبرِ جبّار به نام ابرهه که ایشان در منطقه یمن یک کلیسایی را برپا کرده بود و هدفش این بود که با از بین بردن خانۀ کعبه نظر مردم را به آن کلیسا و به آن معبد جلب بکند. خدای تبارک و تعالی اینجا از خانۀ‌ خود به بهترین شکل حفاظت کرد و حمایت کرد و حتی زمانی که سید و بزرگ قریش که در آن زمان عبدالمطلب بود با ابرهه ملاقات می کند و از ابرهه تقاضای استرداد شترهایش را می نماید ابرهه می گوید من فکر می کردم که تو آمده ای و می خواهی وساطت کنی که من خانه کعبه را خراب نکنم حالا آمدی و دنبال شترهایت می گردی ، عبدالمطلب جواب داد: انا رب الابل و للبیت رب ان شاء یحفظه و یمنعه من صاحب این شتران هستم اما این خانه خداوند و حافظ و صاحبی دارد که او را از هر خطری حفظ خواهد کرد. همین طور هم شد و قدرت الهی در حفاظت و حمایت از کعبه به بهترین شکل نمایان شد . ضعیفترین موجودات هستی که شاید به نظر کسی نمی آمدند مثل پرنده های کوچکی با سنگ ریزه هایی که در منقار داشتند توانستند یک لشکر فیل سوار را تار و مار کنند و قدرت الهی بر همگان چه دوستان کعبه و چه دشمنان کعبه یک بار دیگر ثابت شد و این می تواند یک درس بزرگی برای همه موحدان عالم باشد که اگر اخلاص داشته باشند و توکل بر خدا داشته باشند خدای تبارک و تعالی به هنگام خطرات حافظ و یاور آنها خواهد بود. 





نوع مطلب : تفسیر قرآن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 14 مرداد 1396 06:35 ب.ظ
I'm not sure where you are getting your info, but good topic.
I needs to spend some time learning more or understanding more.

Thanks for wonderful info I was looking for this information for my mission.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:45 ق.ظ
I savour, lead to I found exactly what I used to be having
a look for. You've ended my four day long hunt!

God Bless you man. Have a nice day. Bye
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 06:31 ب.ظ
Hi mates, nice piece of writing and nice urging commented here,
I am genuinely enjoying by these.
جمعه 25 فروردین 1396 12:38 ب.ظ
First off I would like to say terrific blog! I had
a quick question in which I'd like to ask if you
do not mind. I was curious to find out how you center yourself
and clear your head prior to writing. I have had trouble clearing my mind in getting
my ideas out. I do take pleasure in writing but it just
seems like the first 10 to 15 minutes tend to be wasted just trying to figure out
how to begin. Any suggestions or tips? Kudos!
یکشنبه 28 مهر 1392 06:33 ب.ظ
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :