تبلیغات
سیروان دانلود - تفسیر سوره ی ضحی
 
سیروان دانلود
سیروان
درباره وبلاگ



من خدایی دارم ، که در این نزدیکی است
نه در آن بالاها
مهربان ، خوب ، قشنگ
چهره اش نورانیست
گاهگاهی سخنی می گوید ، با دل کوچک من، ساده تر از سخن ساده من
او مرا می فهمد ، او مرا می خواند ، او مرا می خواهد …


منتظر نظرات گرمتان هستم.با تشکر

مدیر وبلاگ : سید حامد موسوی
مطالب اخیر
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟







پنجشنبه 3 مرداد 1392 :: نویسنده : سید حامد موسوی
(جهت مشاهده بقیه توضیحات به ادامه مطلب بروید)


در این برنامه به سورۀ مبارکۀ الضحى می پردازیم. سورۀ مبارکۀ ‌ الضحى از سوره‌های مکّی است که می فرماید : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَالضُّحَى وَاللَّیْلِ إِذَا سَجَى مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى وَلَلْآخِرَةُ خَیْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَى وَلَسَوْفَ یُعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى . الضحى قسم به روز، چه قسمتی از روز؟ آن قسمتی که آفتاب به در آید و همه جا را فرا گیرد یعنی ظهر چاشتگاه،  وَاللَّیْلِ إِذَا سَجَى، ‌سوگند به شب در آن هنگام که آرام گیرد و سکون و سکوت همه جا را فرا گیرد. که مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى ، پروردگار با تو وداع نکرده ، پروردگار تو، تو را به حال خود وا نگذاشته است وَمَا قَلَى ، با تو دشمنی ندارد مورد خشم قرار نداده وَلَلْآخِرَةُ خَیْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَى، مسلماً آخرت امر از ابتدای آن برای تو بهتر است یا جهان آخرت از دنیا برای تو بهتر است. وَلَسَوْفَ یُعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى به زودی خداوند آنقدر به تو می‌دهد که تو خشنود گردی . و بعد در فراز دوم می فرماید: أَلَمْ یَجِدْكَ یَتِیمًا فَآوَى وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى  وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى، خوب است یک نگاهی به گذشتۀ خود بکنیم
آیا خداوند تو را یتیم نیافت و سپس پناه داد،‌ تو را گمشده نیافت که هدایت کرد، تورا فقیر نیافت که بی نیاز نمود. اگر این طور است فَأَمَّا الْیَتِیمَ فَلَا تَقْهَرْ،‌ تو هم یتیم را مران،  وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ ،‌ سوال کننده را از خودت مایوس مکن، وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ،  نعمت پروردگارت را بازگو کن. در ارتباط با این 11 آیه ای که از سورۀ مبارکه الضحى به سمع شما رساندم و ترجمۀ ابتدایی آن را ارائه کردیم چند نکتۀ‌ تفسیری حائز اهمیت است. 
اولین نکتۀ تفسیری آنکه این سوره از سوره های مکی است و مثل خیلی از سوره های مکی دیگر حاوی سوگند است و با سوگند‌هایی شروع شده و سوگندش یکی به روز است و یکی به شب است. وَالضُّحَى وَاللَّیْلِ ، علت این موضوع این است که خدای تبارک و تعالی لیل و نهار را 2 آیه از آیه های مهم خلقت می داند، به طوری که در سورۀ اسراء ‌می فرماید: وَجَعَلْنَا اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ آیَتَیْنِ فَمَحَوْنَا آیَةَ اللَّیْلِ وَجَعَلْنَا آیَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً ، و ما در بسیاری از آیات قرآن راجع به شأن روز و شب مطالبی داریم که هم روز و هم شب از آیه های مهم پروردگار هستند و در عظمت آیه بودن روز و در عظمت آیه بودن شب خیلی می‌شود تأمل کرد و درنگ کرد قطعاً خدای تبارک و تعالی وقتی به پدیده هایی قسم می‌خورد آن پدیده ها اهمیت ویژه ای دارد به ویژه در زندگانی و در مسیر کمال و رشد آدمی. این نکته اول بود. 
نکته دوم مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى ، جریان چیست؟ مگر که قرار است خدای تبارک و تعالی پیامبر را به خود واگذار کند یا بدتر از آن، دشمنی با او بورزد. وقتی که ما به روایات مراجعه می کنیم، روایات به ما می گویند که در نوبتی وحی دچار انقطاع شد، انقطاع وحی را تا 40 روز هم نوشته اند به طوری که کفار و مشرکین می‌آمدند به رسول خدا طعنه می‌زدند و ملامت می‌کردند که پروردگار تو، تورا فراموش کرده تو را به خودت واگذار کرده و این معلوم می شود که اگر تو قبلاً هم ادعایی می کردی ، به نظرت می رسید، خیالاتی شده بودی، این موضوع اسباب دلگیری و دلگرفتگی رسول خدا بود، رسول خدا همۀ‌حجتش به قرآنی بود که از جانب خدا بر او نازل می شد و برای مردم می خواند. 
روایات مربوط به انقطاع یا فطرت وحی خیلی در اطرافش گفتگو است و بعضی ها این مسئله را نمی پذیرند، بعضی ها با شک و تردید به اعتبار این روایات نگاه میکنند، اگر این روایات صحیح باشد و به فرض اینکه این روایات صحیح باشد مدیریت الهی را می‌رساند، که وحی در اختیار پیامبر اسلام نبود. 
در زمان ما روشن فکرانی پیدا شده اند که بدون آنکه دانش لازم در ارتباط با قرآن و روایات اسلامی و قرآنی داشته باشند، متأسفانه می‌آیند از وحی و ماهیت وحی بگونه‌ای سخن می گویند که انگار وحی در اختیار و چنتۀ پیامبر اسلام بوده و هر وقت که پیامبر اراده می کرد جبرئیل بر او وارد می شود و این تحلیل کاملاً تحلیلِ غلطی است و واقعاً‌ به دلیل دوری آنها از مضامینِ‌ خودِ قرآن کریم این تحلیل ها صورت می گیرد. ما از خاورشناسان و مستشرقان توقع نداریم که آنها وحی را ضمیر رسول خدا،‌ ضمیرِ باطن پیغمبر اعلام بکنند و تحلیلشان در رابطه با وحی این باشد که وحی یک نبوغ ویژه ای است یا روانِ پاک پیغمبر عبارت از جبرئیلی بوده که او احساس می‌کرده و افکار متعالی رسول الله، ماهیت وحی او را تشکیل می داده، اینها را خاورشناسان می گویند. ولی مسلمانان باید در ارتباط با وحی تحلیل های صحیح ارائه بکنند،‌ تحلیل وحی جز با خواندن قرآن و تدبر در مضامینی که دربارۀ وحی است امکان پذیر نخواهد بود وقتی ما قرآن را می خوانیم قرآن از پیغمبر سیمای یک منتظر را در اختیار ما قرار  می‌دهد، خود پیغمبر گاه روزها و ساعت ها در انتظار بود که وحی بر او نازل بشود. در ماجرای تغییر قبله می گوید:  قد نرى تقلب وجهك فی السماء فلنولینك قبلة ترضیها، ، ما می بینیم که تو سر به آسمان گذاشته ای که بر تو حکم تغییر قبله نازل شود، صبر کن ما برای تو قبله ای تعیین می کنیم که رضایت تو را در پی داشته باشد. بنابراین اگر مسئلۀ فطرت وحی  صحیح باشد که از 3 روز تا 40 روز گفته اند، اتفاقاً این بیان کننده مدیریت الهی است که وحی فقط در اختیار خدا بوده و در اختیار پیامبر هم نبوده. 
بعد می فرماید: صبر کن پایان کار بهتر از آغاز آن است. وَ لَسوْف یُعْطِیك رَبُّك فَترْضی‏، یک وعدۀ جمیلی به رسول خدا است که از نظر اهل بیت (ع) امیدبخش ترین آیۀ قرآن همین آیه است و مقصود از لَسوْف یُعْطِیك رَبُّك فَترْضی ، اعطای حق شفاعت به پیامبر است  که در روز قیامت خدای تبارک و تعالی این شأن و شخصیت را به رسول خدا می‌دهد که به پیغمبر اجازۀ شفاعت بدهد، پیامبر از امّت خود شفاعت خواهد کرد تا جایی که خدا به پیغمبر بفرماید آیا راضی شدی؟ این همه شفاعت تو را من دربارۀ امّت قبول کردم رضایتت حاصل شد. لذا این آیۀ لَسوْف یُعْطِیك رَبُّك فَترْضی ، امیدبخش ترین آیۀ‌ قرآنی است و بعد برای اینکه ثابت شود که هرگز خدا پشت پیغمبر را خالی نمی کند در آیات بعد اولاً سخن می گوید از نعمت هایی که در گذشته های عمر پیغمبر به پیغمبر داده شده مثل اینکه پیغمبر یتیم بود اما سرپرست به هم زد، با حق و حقایق آشنا نبود خدای تبارک و تعالی هدایتش کرد، البته ذال  به معنای گمراه نیست به معنای کسی است که آشنای به حق و حقیقت نبوده . و فقیر بود که خدای تبارک و تعالی آن را بی نیاز کرد. و در انتهای سوره می فرماید: حال به شکرانۀ این نعمت ها نسبت به یتیم مهربان باش، نسبت به سائل و فقیر دست دهنده داشته باشد و نسبت به نعمت هایی که خدا به تو می دهد این نعمت ها را برای مردم بازگو کن که مردم هم امیدوار به رحمت الهی شوند.





نوع مطلب : تفسیر قرآن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 27 شهریور 1396 05:51 ق.ظ
I have been exploring for a little for any high-quality articles or weblog posts on this
kind of house . Exploring in Yahoo I eventually
stumbled upon this site. Reading this info So i'm glad to exhibit that I've a very excellent uncanny feeling I discovered exactly what I needed.

I such a lot undoubtedly will make sure to don?t overlook this site and provides
it a look on a constant basis.
چهارشنبه 18 مرداد 1396 09:04 ق.ظ
Yes! Finally someone writes about foot pain conditions.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:34 ب.ظ
Hurrah! Finally I got a blog from where I know
how to actually take valuable information concerning my study and knowledge.
شنبه 2 اردیبهشت 1396 10:45 ب.ظ
Spot on with this write-up, I honestly believe that this amazing site needs much
more attention. I'll probably be back again to see more, thanks for the info!
شنبه 2 اردیبهشت 1396 05:59 ب.ظ
Hello there! Quick question that's totally off topic.

Do you know how to make your site mobile friendly?
My blog looks weird when viewing from my apple iphone.

I'm trying to find a theme or plugin that might be able to fix this problem.

If you have any recommendations, please share.
Thanks!
جمعه 25 فروردین 1396 09:14 ق.ظ
Good day! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be
okay. I'm undoubtedly enjoying your blog and look forward to new posts.
جمعه 11 فروردین 1396 01:06 ب.ظ
Article writing is also a fun, if you know then you
can write if not it is complicated to write.
پنجشنبه 3 مرداد 1392 01:26 ب.ظ

تبادل لینک رایگان
www.mahdinet.com/links
www.link.mahdinet.com

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :