تبلیغات
سیروان دانلود - تفسیر سوره ی شمس
 
سیروان دانلود
سیروان
درباره وبلاگ



من خدایی دارم ، که در این نزدیکی است
نه در آن بالاها
مهربان ، خوب ، قشنگ
چهره اش نورانیست
گاهگاهی سخنی می گوید ، با دل کوچک من، ساده تر از سخن ساده من
او مرا می فهمد ، او مرا می خواند ، او مرا می خواهد …


منتظر نظرات گرمتان هستم.با تشکر

مدیر وبلاگ : سید حامد موسوی
مطالب اخیر
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟







پنجشنبه 3 مرداد 1392 :: نویسنده : سید حامد موسوی
(جهت مشاهده بقیه توضیحات به ادامه مطلب بروید)


در جلسه امروز نگاهی می اندازیم به سورۀ مبارکۀ الشمس و در اطراف سورۀ مبارکه الشمس توضیحاتی می دهیم. از سوره‌های مکی است که آغاز آن با قسم های متعددی شروع می شود. در 7 آیۀ ابتدای این سوره، ما قسم هایی را می بینیم. ولی معنای آن این نیست که این سوره با 7 قسم شروع شده. خوب که دقت کنید می بینید که در هر آیه‌ای گویا با 2 قسم شروع شده، وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ( 2 قسم است)، وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا (یک قسم به شمار می آید)، ولی وقتی که به بعضی از آیات می رسیم مثل ، وَالسَّمَاء وَمَا بَنَاهَا، وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا، باز سیمای 2 قسم بودن را مشاهده می‌کنیم، 11 قسم در 7 آیۀ اول الشمس نمایان است. سوگند به خورشید و سوگند به نورانیتش، سوگند به ماه وقتی که به دنبال خورشید می‌آید یا نورش از نورِ‌خورشید گرفته می‌شود، سوگند به روز، زمانی که تجلی پیدا می کند. سوگند به شب، وقتی که پوشش می‌دهد طبیعت را. سوگند به آسمان، و سوگند به کسی که آسمان را بنا کرد ، 
سوگند به زمین و سوگند به کسی که زمین را گستراند و سوگند به نفس و سوگند به کسی که این نفس را بپرداخت و تسویه کرد. ناگفته نماند که دراین سوگندهایی که ترجمه کردیم، در بعضی از آیات ما حرف ما و موصول ما را می بینیم که در زبان عرب می گویند که ما برای غیر ذوالعقول استعمال می شود و برای ذوالعقول باید موصول من استفاده شود. در حالی که ما در ترجمۀ‌خودمان ما را به معنی من گرفته ایم، این از این جهت است که گاهی ما می شود در به معنی من در زبان عرب استعمال شود و این مشکلی ندارد که ما  ترجمه کردیم سوگند به نفس و سوگند به آنکه این نفس را تصفیه کرده یعنی ساخت و بپرداخت که کسی جز خدای تبارک و تعالی نمی تواند باشد. سوگند به کسی که این نفس را آراست و بپرداخت و به دنبال آن فجور و تقوا را به این نفس آدمی الهام کرد. فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا، این همه سوگند خورده شده برای چی؟ برای اینکه به دنبال آن ما یک جوابِ قسم مهمی را دریافت کنیم، آن جواب قسم مهم این است که قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا،‌ حقیقتاً رستگار شد آنکس که به پاکی این نفس بپرداخت و ناامید و مأیوس و بدبخت شد آن کسی که نسبت به این نفس دسیسه چینی کرد و مایۀ انحراف همین نفس را ایجاد کرد. قبل از این که به قسمت های دیگر سوره اشاره بکنیم اجمالاً می‌گوییم که سورۀ الشمس، سورۀ مکی است و در این برنامه به شکل متعدد اشاره کردیم که شروع سوره ها با سوگند یکی از اختصاصات سوره های مکی است و در مکه گاه به ملاحظاتی پیام هایی که می خواهد القاء شود مؤکد به سوگند می شود. و خدای تبارک و تعالی سوگند را که می خورد به پدیده های ارزشمند و مهم و با اهمیت می خورد و هر یک از این پدیده هایی را که شما نگاه می کنید مثل خورشید و گرمای خورشید،‌ ماه، روز، شب، آسمان، زمین همۀ ‌اینها از پدیده های مهم و تعیین کننده و سرنوشت ساز در حیاتِ انسان است تا اینکه می رسد به نفس، خودِ نفس انسانی هم یکی از عجایب است، خودِ‌ وجود انسان هم یکی از آیه های مهمی است که خدای تعالی گاهی ما را دعوت می‌کند که فِی أَنْفُسِكُمْ أفَلا تُبْصِرُونَ. 
یا می فرماید: سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ. بنابراین آغاز سورۀ‌ شمس دست گذاشتن رو نشانه ها و پدیده ها و آیه های مهمی که در خلقت وجود دارد،‌ حالا این خلقت یا آسمان ها و زمین هستند یا حتی وجودِ ‌خود آدمی. نکتۀ مهم اینکه وقتی به نفس می رسد خداوند در ارتباط با نفس انسان معلوماتی را به ما می‌دهد. یکی تصفیه، یعنی آن تعدیل، یعنی موزون سازی،‌ یعنی خلقت معتدلانه و نکتۀ دوم اینکه انسان برخوردار از فطرتی است که این فطرت او ملهم به عوامل انحراف و عوامل هدایتی است. یعنی انسان فطرتاً می تواند اسباب بدبختی و اسبابِ‌ سعادتمندی خود را بشناسد. انسان یک موجودِ‌ خالی الذهن از حیث ارزشهای اخلاقی نیست. و لذا از جمله آیاتی که مفسران به آن استناد می کنند به نام فطرت ،‌ فطرتی که می تواند خیر را از شر باز بشناسد یکی این آیات ابتدای سورۀ والشمس است. آنجا که می فرماید: فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا، بعد از این فراز ابتدایی سورۀ مبارکۀ والشمس، می رسیم به دومین فراز قرآن می فرماید: كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا إِذِ انبَعَثَ أَشْقَاهَا فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْیَاهَا فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُم بِذَنبِهِمْ فَسَوَّاهَا وَلَا یَخَافُ عُقْبَاهَا. مثل اینکه خدای تبارک و تعالی بخواهد یک نمونۀ عملی از انسان خاصر و زیانکار یا امت خاسر و زیانکار را در اختیار ما قرار بدهد که دسیسه چینی و انحرافات، یعنی در مسیرِ نفس انسانی چه سرنوشتی به دنبال دارد دست می گذارد روی قومِ‌ ثمود و می گوید: قومِ ثمود به سبب طغیانگری بسیاری از حقایق را تکذیب کرد و این تکذیب این قوم را بر آن کشاند که یکی از افراد قوم که مصداقی بر شقی و اشقای قوم بود،‌ اشقل اشقیای آن قوم بود، برخواست و به پی کردن ناقۀ صالح اقدام نمود. رسول الله (حضرت صالح) به اینها گفته بود نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْیَاهَا، نَاقَةَ اللَّهِ  مفعول فعلی است که در تقدیر است. رسول خدا (حضرت صالح) برای آنها گفته بود که نَاقَةَ اللَّهِ یعنی الضمو نَاقَةَ اللَّهِ، یعنی راعا نَاقَةَ اللَّهِ،  گفته بود که شما رعایت کنید حال این شتر را و آب خوری او و آبشخور او را رعایت کنید اما فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا ، این قوم دیدند که این شتر به عنوان یک معجزه ای ظاهر شده و حقایقی را در اختیار آنها قرار می‌دهد اما متاسفانه تکذیب کردند همین معجزه را و او را پی کردند و وقتی که پی کردند فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُم بِذَنبِهِمْ فَسَوَّاهَا ، پروردگارشان به جرم این جنایت عذابِ خود را بر آنها نازل کرد و آنها را با خاک یکسان نمود. 
یک نکتۀ اخلاقی که بیگمان همۀ شماها شنیده اید یادآوری می کنیم این است که در روایات آمده  پی کنندۀ ‌ناقه یک نفر بود آن کسی که شتر صالح را پی کرد یک نفر بود. اما قرآن کریم می فرماید : فَعَقَرُوهَا ، این فعل را به تمامِ‌ قوم نسبت می دهد این به جهت آن است که افراد قوم راضی بودند به فعل زشت یکی از افراد خود و چه بسا به او ماموریت داده بودند که ناقۀ‌ صالح را پی کند ولذا کل قَوْمَهُمْ  مستحق مجازات شدند و خدای تبارک و تعالی بعد از سه روز مهلت قومِ ثمود را با عذاب آسمانی از بین برد و این کار ضرری هم متوجّه خدا نکرد وَلَا یَخَافُ عُقْبَاهَا،  معنیش این است که او هرگز از فرجام این کار بیم ندارد، اگر همۀ خلایق هم از بین بروند به جبروت و سلطنت و بزرگی خدای تبارک و تعالی خدشه ای وارد نخواهد شد.





نوع مطلب : تفسیر قرآن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 05:19 ق.ظ

This is nicely expressed. !
buy pharmacy online buy online viagra buying online viagra get online prescription for viagra cheap sildenafil tablets viagra tablets buy online sildenafil citrate buy tadalafil online get a viagra prescription where can i buy generic viagra
جمعه 17 فروردین 1397 08:58 ب.ظ

Many thanks. An abundance of advice!

enter site 20 mg cialis cost cialis canadian drugs cialis generisches kanada we choice cialis pfizer india tesco price cialis tadalafilo we choice cialis uk generic cialis pill online cheap cialis cialis generique 5 mg
دوشنبه 28 اسفند 1396 12:30 ق.ظ

Position effectively considered..
5 mg cialis coupon printable cialis cost order a sample of cialis side effects for cialis low cost cialis 20mg buy cialis online cheapest the best choice cialis woman cialis daily reviews where do you buy cialis generic cialis review uk
دوشنبه 30 مرداد 1396 01:50 ب.ظ
I always spent my half an hour to read this website's posts
every day along with a cup of coffee.
چهارشنبه 18 مرداد 1396 02:32 ب.ظ
WOW just what I was looking for. Came here by searching for تفسیر
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 08:09 ب.ظ
I constantly emailed this website post page to all my associates,
for the reason that if like to read it next my links will too.
شنبه 12 فروردین 1396 08:21 ب.ظ
Just wish to say your article is as astonishing. The clearness in your post is just
great and i can assume you are an expert on this subject. Fine with your permission allow me to grab your RSS feed to keep up to date
with forthcoming post. Thanks a million and please continue
the enjoyable work.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :