تبلیغات
سیروان دانلود - تفسیر سوره ی توحید
 
سیروان دانلود
سیروان
درباره وبلاگ



من خدایی دارم ، که در این نزدیکی است
نه در آن بالاها
مهربان ، خوب ، قشنگ
چهره اش نورانیست
گاهگاهی سخنی می گوید ، با دل کوچک من، ساده تر از سخن ساده من
او مرا می فهمد ، او مرا می خواند ، او مرا می خواهد …


منتظر نظرات گرمتان هستم.با تشکر

مدیر وبلاگ : سید حامد موسوی
مطالب اخیر
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟







پنجشنبه 3 مرداد 1392 :: نویسنده : سید حامد موسوی
(جهت مشاهده بقیه توضیحات به ادامه مطلب بروید)


نگاه کوتاهی می اندازیم به سورۀ مبارکۀ توحید که در بین ما به عنوان سورۀ اخلاص یا سورۀ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ معروف است. سورۀ مبارکۀ توحید یا اخلاص یکی از مهمترین سوره‌های قرآن است علیرغم حجم کوتاهی که دارد این سوره شاید در یک خط مجموعه آیاتش بیشتر نیست ولی در عین حال در روایات ما که از طریقِ شیعه و اهل سنت وارد شده این سوره را معادل یک سوم قرآن گفته اند، در بعضی از روایات آمده است که پیامبر فرمودند: آیا یکی از شما عاجز است از اینکه شب وقتی که می‌خواهد بخوابد و قرآن کریم را ختم کند همه با تعجب سوال می کنند چگونه؟ ایشون می فرماید: که اگر کسی 3 بار سورۀ توحید یا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را بخواند مانند کسی است که قرآن را ختم کرده است بنابراین تلاوت یک مرتبۀ آن معادل یک سوم قرآن خواهد بود.

ممکن است به ظاهر سوال برانگیز باشد، چگونه یک سوم توحید معادل یک سوم قرآن ثواب دارد از نظر قرائت یا آثار. پاسخش این است که اگر ما فرض کنیم که کل محتوای قرآن از نظر مسائل اعتقادی متمرکز شده روی توحید، معاد و نبوت و سایر مسائل در خدمت این سه مسئلۀ اصلی قرار می گیرد، خوب سورۀ مبارکۀ توحید به صورت فشرده در حقیقت متمرکز است بر خداشناسی، از جهت عقاید بخش عقاید توحیدی متمرکز و فشرده شده در سوره ای که ما در حد یک خط آن را تلاوت می کنیم و از این جهت واقعاً‌ فضیلت بسیار زیادی برای سوره توحید گفته شده. 
نکته دوم، مسئله ای است که در روایات ما متمرکز است بر قرائت سورۀ توحید در نماز، خوب ما ایرانی ها خیلی عادت داریم که به دنبال سورۀ حمد، سورۀ توحید را می‌خوانیم. در تمام رکعت های نماز هم سوره توحید را می خوانیم و این البته پسندیده است و این سفارش شده است هرچند که ما روایاتی داریم در نقطۀ مقابل که در نماز باید سوره‌های متنوعی را تلاوت کرد ولی استثنائاً تمرکز بر سورۀ مبارکه توحید هیچ اشکالی ندارد و در برخی از روایات تکیه شده که حداقل در شبانه روز یک بار باید سورۀ توحید در یکی از نمازها خوانده شود. حالا اگر در نمازهای بیشتر خوانده شود چه بهتر ولی اقلاً یک بار آن بسیار بسیار توصیه شده است.
امام صادق (ع) در حدیثی فرموده اند: کسی که یک شب و یک روز بر او بگذرد و نمازهای پنج گانه را بخواند و در آن قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را نخواند به او گفته می شود ، یا عبدالله! لست من المصلین،  ای بندۀ‌خدا تو از نمازگزاران نیستی. 
باز از امام صادق روایت شده که یک مرتبه رسول خدا در تمام نمازهای شبانه روز خود سورۀ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را بعد از حمد خواندند و در آن شبانه روز به هیچ سورۀ دیگر نپرداختند و در آن شبانه روز ثواب پیامبر کمتر نشد از زمانی که ایشون از سوره‌های مختلفی برای نماز خود استفاده می کردند. خوب بعد از این چند کلمه ای که راجع  به فضایل و محتوای سورۀ اخلاص یا توحید برای شما گفتیم این سوره با این بیان شروع می شود که قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ، در این سوره مبارکه بر یکی دو مطلب به صورت ایجابی تکیه شده و بر یکی دو مطلب هم به صورت نفیی و صلوی تکیه شده است.
آنچه که به صورت ایجابی و مثبت بر او تکیه شده 2 مطلب است که قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، بگو که خدا یکتا و یگانه است، اللَّهُ الصَّمَدُ ،‌ خدای تبارک و تعالی صمد است، که حالا باید دید معنای صمد چیست؟ این به صورت ایجابی و اثباتی است و بر 2 ، 3 مطلب هم به صورت نفیی و سلبی تکیه شده که یکی، لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ است و دیگری وَلَمْ یَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ خداوند نزاییده و زاییده هم نشده و برای او کسی به صورت همتا وجود ندارد. کسی که کفر الهی و همتای او باشد برای او وجود ندارد.
این 4 مطلب را که 2 تای آن به صورت ایجابی و 2 تای آن به صورت سلبی است قدری توضیح می دهیم، آنجا که می فرماید : قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اثبات یگانگی و همتایی می‌کند و این احد با واحد هم معنا است گرچه بعضی ها مثلاً در تفاوت احد و واحد گفته اند که احد عبارت از ذاتی است که دومی ندارد اما واحد برای او اثنین و ثالث قابل تصور است ولی غالباً در روایات این معنا خیلی تایید نمیشود چون در قرآن کریم غیر از سورۀ توحید در جاهای دیگر هم احد و هم واحد دربارۀ خدای تبارک و تعالی استعمال شده است مثل أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ ، خدای شما، خدای واحد است. بنابراین ما خیلی روی تفاوت احد و واحد خیلی تاکید نداریم، ولی آنچه که در محصل معنای احد و واحد می توانیم بگوییم این است که خدای تبارک و تعالی ذات یگانه ای است که دومی ندارد. حالا وقتی دومی نداشته باشد خواه ناخواه هر شرک و هر تعدد دیگری هم  نفی می شود. مثلاً ‌ما خودمان هم گاهی در مقامِ محاوره می گوییم که این شاعر همتا و یگانه ندارد. کسی مثل او نیست،‌ کسی مثل او نمی تواند شعر بگوید، در تمامِ‌این موارد وقتی که بر یکتایی کسی تاکید می شود نفی ثانویه و ثالثیه از نظر مقام و درجه برای او است. 
لذا آیۀ اول بر توحید ذاتی پروردگار عالم دارد تاکید می کند و این یکی از بهترین آیاتی است که معرف توحید ذاتی پروردگار است. خداوند ذاتی است که دومی ندارد، بعد می‌‍فرماید: اللَّهُ الصَّمَدُ ، این اللَّهُ الصَّمَدُ در معنای صمد 2 احتمال داده شده که این احتمالات با هم قابل جمع است. اولاً‌ در بعضی از کتابهای لغوی صمد به معنای شی ای است که لاجوف له، یعنی هیچ گونه فاصله ای و فضایی و فطرتی را نمی پذیرد،‌ به اصطلاح شی تو پر. صمد عبارت است  از شی توپر است در لغت عرب. در حالی که مثلاً وقتی که می‌آییم اشیای مادی را حتی در سطح کوچکترین ذرات آن بررسی می کنیم مثل یک اتم می بینیم که این تشکیل شده از نوترون ها و پروتون ها و بین اینها فاصله هایی وجود دارد، و نسبت به اشیای مادی مسئلۀ‌ فطرت و فاصله و جفت یک چیزِ طبیعی است. شاید الله صمد به این معنا تفاوت ذات پروردگار را که البته برای کسی قابل شناخته شدن نیست با تمامِ اشیای دیگر، مخصوصاً اشیای مادی را در اختیار ما قرار می‌دهد، این معنای اول صمد است، اما معنای دومی که صمد دارد، صمد صفت مشبهه است که در معنای اسم مفعول خودش به کار رفته است، صمد یعنی مصمود، که هم در روایات داریم و هم در کتاب های لغت داریم که الصمد السید مصمود الذی یقصده الخلائق، صمد عبارت است از یک سید مصمودی که  که خلایق قصد او را می کنند، فی حوائجهم،در حوائج خودشان بنابراین مصمود یعنی مقصود، یعنی آن ذاتی که همه متوجه او هستند و در تامین نیازها و حوایج خود دست نیاز را به سوی او دراز می کنند، این معنا در روایات وارد شده، امام باقر (ع) در معنای صمد فرموده اند که الصمد السید المصمود الیه الخلق فی حوائجهم، در عین حال یک روایت دیگری هم داریم که شخصی نامه ای می نویسد به امام حسین (ع) که معنای صمد چیست؟ و امام حسین می فرماید: ان اللّه قد فسّر سبحانه الصمد ، خدای تبارک و تعالی خودش صمد را تفسیر کرده ، حیث قال لم یلد و لم یولد و لم یكن له كفوا احد ، در واقع امام (ع) از مسیر تفسیر قرآن به قران استفاده می کنند که 2 آیۀ بعدی لم یلد و لم یولد و لم یكن له كفوا احد خود این به معنای صمد است یعنی خداوند آن ذات بی نیازی است که نه در پیدایش خودش و نه در ادامۀ‌ حیات خودش و نه در همتایی هیچ کدام نیازمند به مثل و مانند و فرزند و پدر و این حرفها نیست، هم ابوة و هم بلوة  از ساحت پروردگار نفی شده است. سوره توحید البته معارف و حقایق دیگری هم دارد. 





نوع مطلب : تفسیر قرآن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 7 خرداد 1397 02:55 ق.ظ

Wow a lot of awesome info!
enter site natural cialis sialis cialis wir preise i recommend cialis generico costo in farmacia cialis cialis generico milano cialis patent expiration free generic cialis generic cialis review uk cialis e hiv
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 04:29 ق.ظ

Cheers. Ample advice!

generic cialis pill online cialis arginine interactio acheter cialis kamagra tadalafil 5mg cialis ahumada achat cialis en itali only best offers 100mg cialis cialis 200 dollar savings card enter site natural cialis generic cialis at the pharmacy
جمعه 7 اردیبهشت 1397 07:27 ب.ظ

Lovely facts, Thanks a lot.
online prescriptions cialis costo in farmacia cialis we choice cialis uk preis cialis 20mg schweiz cialis pills in singapore cipla cialis online generic cialis warnings for cialis cialis uk no prescription cialis cheap
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 05:11 ق.ظ

Kudos. Quite a lot of write ups.

how to get viagra free buy generic viagra australia buy viagra soft can you buy viagra in stores online viagra prescription cheap generic viagra uk uk online viagra generic levitra buy viagra 50mg buy viagra from usa
دوشنبه 28 اسفند 1396 12:21 ق.ظ

Fine information. Thank you.
cialis side effects cialis coupon only best offers 100mg cialis cialis canadian drugs cialis coupon enter site natural cialis buy cialis online nz cialis rezeptfrei acheter du cialis a geneve we use it 50 mg cialis dose
یکشنبه 26 شهریور 1396 11:51 ب.ظ
Fantastic blog! Do you have any tips for aspiring writers?
I'm planning to start my own blog soon but I'm a little lost on everything.
Would you advise starting with a free platform like Wordpress or go for a paid option?
There are so many options out there that
I'm completely overwhelmed .. Any ideas? Kudos!
چهارشنبه 18 مرداد 1396 10:59 ق.ظ
It's a shame you don't have a donate button! I'd without a doubt donate to this excellent blog!
I suppose for now i'll settle for book-marking and adding your RSS feed to my
Google account. I look forward to new updates and will share
this website with my Facebook group. Chat soon!
شنبه 14 مرداد 1396 06:51 ب.ظ
Amazing blog! Do you have any recommendations for aspiring writers?

I'm hoping to start my own blog soon but I'm
a little lost on everything. Would you suggest starting with a
free platform like Wordpress or go for a paid option? There are so many options
out there that I'm completely overwhelmed .. Any ideas?
Many thanks!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 03:25 ق.ظ
Wow, marvelous blog layout! How long have you been blogging for?

you made blogging look easy. The overall look of your site is
excellent, as well as the content!
جمعه 11 فروردین 1396 04:58 ق.ظ
Hi, just wanted to say, I loved this blog post.
It was practical. Keep on posting!
جمعه 4 مرداد 1392 01:26 ب.ظ
دوست عزیز سلام .ب بسیار خوب و جالبی داری . با افتخار لینک شدید .
پنجشنبه 3 مرداد 1392 01:39 ب.ظ
هر چیزی که بخوایی از نرم افزار /بازی /مطالب /خواندنی /مطالب ورزشی /ترول/ ادیت های /PES و /FIFA/افشاگری/
فقط و فقط در
http://rezamadridi.mihanblog.com
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :