تبلیغات
سیروان دانلود - تفسیر سوره ی انفطار
 
سیروان دانلود
سیروان
درباره وبلاگ



من خدایی دارم ، که در این نزدیکی است
نه در آن بالاها
مهربان ، خوب ، قشنگ
چهره اش نورانیست
گاهگاهی سخنی می گوید ، با دل کوچک من، ساده تر از سخن ساده من
او مرا می فهمد ، او مرا می خواند ، او مرا می خواهد …


منتظر نظرات گرمتان هستم.با تشکر

مدیر وبلاگ : سید حامد موسوی
مطالب اخیر
نظرسنجی
نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟







پنجشنبه 3 مرداد 1392 :: نویسنده : سید حامد موسوی
(جهت مشاهده بقیه توضیحات به ادامه مطلب بروید)


در برنامه امروز توضیحاتی می دهیم پیرامون سورۀ مبارکۀ انفطار که با این آیه شروع می شود بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِذَا السَّمَاء انفَطَرَتْ به طور مقدماتی می گوییم که سوره انفطار از سوره های مکی است و این سوره با حرف اذا شروع شده. اذا ظرف زمان است و بعضی از سوره ها با ظرف زمان شروع می شود. مثل إِذَا السَّمَاء انفَطَرَتْ دراین سوره انفطار إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ در سوره تکویر این هم یک سبک و یک اسلوب در قرآن است که سوره ها با إِذَا شروع می شود إِذَا السَّمَاء انفَطَرَتْ  قبل از این 2 سوره إذا وقعت الواقعة  بنابراین آغاز سورۀ انفطار با اسلوب اذای ظرفیه و زمانیه شروع می شود. 
سوره های مکی معمولاً سوره هایی است که در حوزه عقاید کلی اسلام نازل می شده و در سوره های مکی یک تمرکز مهمی بر عقاید اصلی بوده بر خلاف سوره های مدنی که در سوره های مدنی بیشتر دربارۀ قوانین، مقررات، تشریع احکام با حدود الهی نازل می شده سوره های مکی بیشتر سوره های معارفی است و در حوزۀ معارف کلیۀ اسلام آیاتش نازل شده 
است و چنانچه می‌دانیم یکی از اصول معارف اسلام اعتقاد به معاد است که در قرآن کریم سوره‌های بسیار زیادی بر مسئلۀ معاد تمرکز دارد و به خصوص سوره‌های مکی یکی از محورهای اصلیش محور معاد و روز قیامت است خدای تبارک و تعالی مسائل معاد را که در یک سوره برای ما بیان نمی‌کند در سوره‌های گوناگونی راجع به معاد با ما سخن می گوید و در هر سوره مطالبی از معاد را با ما در بین می گذارد. مثلاً سورۀ تکویر، سورۀ انفطار، سورۀ قیامت، سورۀ القارعه اینها از جمله دربارۀ معاد هرکدام حقایقی را با ما در میان می گذارند سوره انفطار از سوره هایی است که بیشتر در خصوص علایم وقوع معاد با ما سخن می گوید بخشی از علایم معاد را با ما در میان می گذارد. می فرماید إِذَا السَّمَاء انفَطَرَتْ وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثَرَتْ وَإِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ وَإِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ آنگاه که آسمان دچار پارگی و شکافت می شود. آنگاه که ستاره ها به یکدیگر می ریزد و فرو می ریزد وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثَرَتْ انتثار به معنای پراکندگی ستارگان است یعنی در هم ریختن و پراکنده شدن ستارگان است . وَإِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ آنگاه که دریاها به هم پیوسته می شود یعنی تمام آبهای عالم یکی می شود و به هم پیوسته می شود این پیوستگی دریاها را تفجیر می گوید. البته دربارۀ دریاها 2 اتفاق در روز قیامت می افتد یکی، یکی شدن آبهای دریاها که به هم پیوستگیشان است و دیگر برافروختگی و جوشش آبها که از آن به تسجیر تعبیر می شود. 
در سوره تکویر می فرماید: وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِرَت اشاره به برافروختگی و تسجیر است و و در سورۀ‌انفطار می فرماید: وَإِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ ، تفجیر و بهم پیوستگی دریاها است، وَإِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ آنگاه که قبرها زیر و رو می شود. شکافته می شود برای چی؟ برای اینکه مردگان از این قبرها سر بیاورند بیرون. زمانی که قبرها شکافته شد و مرده ها بیرون آمدند در آن زمان عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ هر انسانی می داند که چه چیز با دست خودش پیش فرستاده و چه چیز بعد از وجود او به دنبال از بین رفتن او از آثار اعمال او ظاهر شده این 5 آیه نخست سورۀ انفطار است. برای اینکه به عمق تفسیر این پنج آیه بیشتر پی ببریم یک نگاهی به آیه 68 سوره مبارکه زمر می اندازیم. در سوره زمر خدای تعالی و تبارک از دو نفخه با ما سخن می گوید: وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَمَن فِی الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخْرَى فَإِذَا هُم قِیَامٌ یَنظُرُونَ یعنی در صور دمیده می‌شود پس تمام موجوداتی که در آسمان ها و زمین هستند اینها دچار بیهوشی می شوند. دچار بیهوشی مرگ می‌شوند. مگر کسی را که خدا استثنا کرده باشد . سپس بار دیگر در صور دمیده می شود پس همه مردم بلند می شوند و به یکدیگر نگاه می کنند. این دو نفخه است. نفخۀ اول را اصطلاحاً می گویند نفخۀ ممات ،  نفخۀ دوم را اصطلاحاً می گویند نفخۀ‌حیات. 
آیات ابتدای سوره مبارکه انفطار را  آنجایی که می گوید إِذَا السَّمَاء انفَطَرَتْ وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثَرَتْ وَإِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ این سه آیه اشاره دارد به نفخۀ ممات. یعنی در آستانۀ قیامت یک زلزلۀ سهمگین و همگانی رخ می دهد به موجب آن زلزله آسمان در هم شکافته می شود این آسمان در هم شکافته می شود یعنی این جو زمین و این سقف محفوظی که بالای سر ما هست این دچار گسستگی می شود. وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثَرَتْ  این ستاره های آسمان دچار پراکندگی می شوند گویا از جاذبه هایی هم خارج می شوند وَإِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ در اثر آن زلزلۀ همگانی از بین رفتن کوه ها و فرسایش آنها آب دریاها به هم می پیوندد . این سه آیه اشاره می کند به نفخۀ ممات . 
اما آنجایی که می فرماید: وَإِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ این قبرها زیرورو می شود که بعثت مردگان در پی آن اتفاق می افتد قاعدتاً این اشاره دارد به آن نفخۀ دوم که نفخۀ حیات است در آن زمان عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ هر انسانی می داند چه چیزی تقدیم کرده یعنی در حیات خودش به وسیلۀ خودش فرستاده وَأَخَّرَتْ و چه کارهایی از طریق اعمال او بر جای مانده است. چرا؟ چون وقتی که انسان از دنیا می رود آثار اعمال او باقی است و آثار اعمال انسان را هم به پای انسان می نویسند. چنانچه قرآن در سورۀ یاسین می فرماید: إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ  بعد از این پنج آیه است که خدای تبارک و تعالی می فرماید حالا که این طور است یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِیمِ  ای آدمی چه چیز تو را مغرور کرد به پروردگار کریم و بزرگوارت . الَّذِی خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ  فِی أَیِّ صُورَةٍ مَّا شَاء رَكَّبَكَ  آن خدایی که اولاً تو را خلق می کند بعد اندام موزون به تو می دهد که از آن تعبیر شده به تسویه، ثانیاً تو را تعدیل می کند یعنی تمام اعضای تو با نسبت های مناسب در کنار هم قرار می گیرند که از این تعبیر می‌شود به تعدیل و بالاخره در هر شکلی که خدای تبارک و تعالی اراده کرد تو را ترکیب و آراست.. آیا جای این دارد که تو در مقابل این خدا مغرور باشی و فریفتۀ زندگی و زیورهای زندگی بشوی. به خدا پناه می بریم از این صلابت و سختی هایی که در آستانۀ قیامت در پیش روی ما است و امیدواریم که خداوند با همان کرامت و رحمت خودش با ما برخورد کند
حقایقی که در سوره انفطار خدا با ما در میان می گذارد بخشی از علایم وقوع روز قیامت است. می دانید که در آستانۀ قیامت تحولاتی رخ می‌دهد  که در قرآن از آن تحولات با تعبیرهایی مثل وقوع یک زلزلۀ همگانی و فراگیر و شکافته شدن آسمانها و خروج ستارگان از مدارهای خود و به هم پیوستن آب دریاها و به جوش آمدن آب دریاها، اینها بخش هایی از علائم فرا رسیدن قیامت است که در قرآن کریم به این توجه شده ، عجالتاً اینها مقدمه ای است بر بعثت همگانی انسان ها که وَإِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ زمانی که قبرها زیر و رو می شود و می شکافد و انسان ها مبعوث می‌شوند در یک قیام همگانی در آن روز همه می دانند که چکار کرده اند. انسان دیگر نمی‌تواند اعمال خودش را هم کتمان کند  عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ  بعد می فرماید: یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِیمِ . یک اخطار و انذاری  است که ای انسان  چی باعث شد که تو نسبت به پروردگارت مغرور شوی و از سر غرور اطاعت پروردگارت را وانهی و به معصیت او مشغول شوی. همان پروردگاری که تو را خلق کرد و در بهترین قالب‍‌ها و موزون ترین اندام ها بپرداخت. این یک اجمالی و خلاصه ای از مطالب تفسیری روز گذشته بود اما در فراز دوم قرآن می فرماید : كَلَّا بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّینِ وَإِنَّ عَلَیْكُمْ لَحَافِظِینَ كِرَامًا كَاتِبِینَ یَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ ، كَلَّا  را می گویند حرف رعد است. حرف رعد یعنی تخطئه و انکار، به شرط اینکه مطلبی باشد در آیات قبل که مورد رد و انکار قرار گرفته باشد حالا ما اگر نگاه کنیم به آیات قبل از كَلَّا تنها چیزی که ممکن است مورد تخطئه قرار بگیرد حس غرور انسان است که اگر انسان بی دلیل مغرور شود حتی مغرور به رحمت و مغفرت الهی این باید تخطئه شود. نه چنین نیست که شما همه همیشه بتوانید مغرور باشید به غرور خودتان و از غرور خودتان سود ببرید و حتی مغرور بشوید به رحمت الهی چنین نیست. ممکن است این مورد تخطئه و انکار قرار بگیرد اما اگر كَلَّا  ناظر بر رعد و تخطئه و انکار مفهومی در آیات قبل نباشد آن موقع دیگر در زبان عرب كَلَّا به معنای حقاً از ادوات تاکید خواهد بود، بنابراین كَلَّا در قرآن 2 استعمال دارد یکی حرف تاکید است به معنای حقاً و دیگری حرف رعد و تخطئه و انکار است در صورتی که ماقبل كَلَّا اندیشه ای قابل نقد و انکار باشد. عجالتاً قرآن می فرماید: بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّینِ  شما انسان ها خلق و خویتان این است که معمولاً‌ روز قیامت را تکذیب می کنید در حالی که غافل هستید از این موضوع که وَإِنَّ عَلَیْكُمْ لَحَافِظِینَ  ما بر شخصیت شما حفظه ای قرار دادیم،‌ حافظانی قرار دادیم که كِرَامًا كَاتِبِینَ اینها نویسندگان بزرگواری هستند یَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ آنچه را که شما انجام می دهید می‌دانند. 
بر اساس این آیه و آیاتی که در سوره مبارکه قاف خدای تبارک و تعالی قرار داده و به پشتوانه روایات، هر انسانی 2 ملک بر وجود او سایه افکنده و 2 ملک بر وجود او به عنوان مراقب قرار داده شده که می فرماید: إِذْ یَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیَانِ عَنِ الْیَمِینِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِیدٌ مَا یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ هیچ سخنی،‌ هیچ لفظی از دهان ما خارج نمی‌شود مگر اینکه 2 ملک که معروف هستند به رقیب و عتید اینها مراقبان محیا هستند  آنها را ثبت می کنند البته در سورۀ جاسیه هم قرآن کریم خبر می دهد إِنَّا كُنَّا نَسْتَنْسِخُ مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ما به استنساخ عملکردهای شما مشغول بودیم برای همین است که در روز قیام می توانند به هر کسی یک نامۀ عمل بدهند که از آن تعبیر شده به یک کتاب و وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِی عُنُقِهِ ۖ وَنُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ كِتَابًا یَلْقَاهُ مَنْشُورًا اِقْرَأْ كِتَابك كَفَى بِنَفْسِك الْیَوْم عَلَیْك حَسِیبًا .در این آیات خدای تبارک و تعالی از این حقیقت سخن می گوید که بر شخصیت و عملکرد هر کدام از شما فرشتگانی حافظ اند و اینها آنچه را که انجام دادید می دانند و همه را ثبت می کنند، در آیات انتهایی سوره، قرآن مثل اینکه همه انسان ها را به 2 صنف کلی تقسیم کرده باشد و سرنوشت آنها را بخواهد بیان کند می فرماید: إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ مردم از 2 گروه خارج نیستند، یا ابراراً نیکوکارانند، که شاخصۀ نیکوکاری در خود قرآن بیان شده مخصوصاً آیه 177 سورۀ بقره . .به آیه 177 مراجعه کنید که 15 شاخصه برای نیکوکاران ذکر شده. اما الان شما را ارجاع می دهیم می فرماید: نیکوکاران در نعمت های الهی غرقند وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِی جَحِیمٍ اما فجار که به معنای گناهکاران پرده دل به معنای کسانی است که علناً گناه می کنند کسانی که در خلوت گناه می کنند از آنها تعبیر نمی شود به فجار یا فساق، وَإِنَّ الْفُجَّارَ فجار گناهکارانی هستند که مخصوصاً حدودی را زیر پا می گذارند  و در جامعه علناً گناه می کنند اینها در جهنم به سر می برند یَصْلَوْنَهَا یَوْمَ الدِّینِ قطعاً‌ در روز قیامت به آتش جهیم سقوط می کنند وَمَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِینَ  این وَمَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِینَ کنایه ای از خلود است چون در آیات قرآن ذکر شده که هم مومنین در بهشت جاودانه خواهند بود و هم کفار و مشرکین در جهنم جاودانه و مخلد خواهند بود که از خلود و جاودانگی با تعبیر وَمَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِینَ  یاد شده و در انتها می فرماید : اصلاً تو می دانی که یوم الدین چه روزی است، یوم الدین شاخصه های گوناگونی دارد ولی مهمترین شاخصۀ یوم الدین در این آیات اقتدار الهی است از اقتدار الهی و از ظهور و بروز سلطنت الهی به عنوان مهمترین شاخصۀ یوم الدین ذکر شده . می فرماید: یَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَیْئًا روزی که هیچ کس نمی تواند مالک نفس دیگری بشود یعنی کسی نمی تواند واقعاً دستگیری بکند از کس دیگری. وَالْأَمْرُ یَوْمَئِذٍ لِلَّهِ تمام امور و سررشتۀ تمام امور در قیامت از آن پروردگار عالم است. یعنی اقتدار بی حد و مرز الهی و ظهور و بروز قدرت کامله الهی در روز قیامت عیان می شود به عنوان مهمترین شاخصۀ یوم الدین که لمن الملك الیوم لله الواحد القهار





نوع مطلب : تفسیر قرآن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 27 شهریور 1396 11:47 ب.ظ
I have been exploring for a little for any high quality articles or blog posts in this sort of space .
Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this website.

Studying this information So i am glad to express that
I have a very just right uncanny feeling I discovered
just what I needed. I so much unquestionably will make sure to do not fail
to remember this site and provides it a glance on a relentless
basis.
دوشنبه 30 مرداد 1396 11:03 ق.ظ
This piece of writing gives clear idea in support of the
new people of blogging, that genuinely how to do blogging and site-building.
چهارشنبه 18 مرداد 1396 02:56 ب.ظ
Hello, its pleasant piece of writing about media print, we all be familiar with media is a great source of facts.
شنبه 14 مرداد 1396 07:01 ب.ظ
We're a group of volunteers and opening a new scheme in our
community. Your site offered us with valuable info to work on. You've done a formidable job and our whole community will be grateful
to you.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:49 ق.ظ
This piece of writing is genuinely a nice one it helps new net viewers, who are wishing in favor of blogging.
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 03:50 ب.ظ
Hi there, I check your blogs daily. Your story-telling style is awesome,
keep up the good work!
دوشنبه 7 مرداد 1392 12:27 ق.ظ
ممنون که به اوج پرواز سر زدید.
سوالی برام مطرح هست و اون اینکه قطعات تفسیری که در وبلاگتون قرار میدید مال کدام مجموعه از تفاسیر است؟
جمعه 4 مرداد 1392 10:00 ق.ظ
سلام
با افتخار لینک شدی.
جمعه 4 مرداد 1392 09:53 ق.ظ
سلام
برای تبادل لینک پیام گذاشته بودید.
ما را با عنوان سایت سرگرمی خنده فا لینک نمایید و مارا خبر کنید تا شما را لینک نماییم
با تشکر
جمعه 4 مرداد 1392 12:25 ق.ظ
سلام مر30 از حضورت
موفق باشی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :